انتظار فرج در اسلام ، در واقع نوعي آمادگي است امادگي براي پاك زيستن و دور ماندن از زشتيها و وصول به تزكيه نفس ،آمادگي براي حركتي مستمر و دائم با تلاش و كوشش پيگير و خستگي ناپذير توام با خود سازي و دگر سازي و زمينه سازي ، سرانجام آمداگي براي تهيه قوا براي شركت در نهضت عظيم آسماني حضرت مهدي (ع) كه آغاز آن ظهور مبارك ولي عصر(عج ) و فرجام ان ، شكست تا ريكيها ،ظلمها ، فسادها ، جهلها ، جنايتها ، قدرت طاغوتها و نتيجه ان ، بر پايي حكومت عدل «الله » و تحقيق قول و پيمان خداوند به عزت بخش مؤمنان است . پس از روشن شدن اهميت انتظار در زندگي بشر به بررسي انتظار فرج در اسلام مي پردازيم تا مفهوم صحيح آن را دريابيم اينك براي روشن شدن مطالب به سراغ متون اصيل اسلامي و روايات پيشوايان معصوم (ع) مي رويم و لحن گوناگون آيات و رواياتي كه از ائمه (ع) درباره مساله انتظار و ارزش و اهميت اين عقيده اصيل رسيده است مورد بررسي قرار مي دهيم : الف: انتظار فرج در قران » اله مهمي كه هميشه در طول تاريخ چرا افتخار اسلام مايع اميد مسلمانان و به ويژه «شيعيان » منتظر بوده است ، وعده هاي تخلف ناپذير الهي در مورد آينده اسلام و پيروزي نهايي مؤمنان و مستضعفان و محرومان مي باشد – آيين مبين اسلام از همان آغاز پيدايش خود و حتي از همان نخستين سالهاي ظهور پيامبر گرامي (ص) پيوسته مسلمانان را به آينده اي درخشان اميدوار ساخته است مسلمانان و به خصوص شيعيان نيز از همان روزگار بعثت رسول خداوند (ص) تا به امروز بر اثر همان وعده هايي كه پيامبر بزرگ اسلام به وسيله آيات و روحبخش و دلنواز به قرآن كريم به آنها داده است . با عاتقادي عميق و راسخ تمامي آن وعده ها را جدي گرفته ، وعلي رغم همه مشكلات و مصايبي كه در دورانهاي مختلف تا اسلام ديده اند ، هرگز اميد خويش را از دست نداده و همواره اعتقاد اصيل اسلامي را نصب العين خود قرار داده اند ، مسلمانان بر اساس وعده هاي صريحي كه قرآن كريم بر انها داده است عقيده دارند . كه طبق فانون خلقت و سنت آفرينش ،تاريه بر مبناي سنتهاي الهي و وعده هاي خدايي به پيش مي رود و اگر چند روزي دنيا به نفع ستمگران و تجاوز گران و بي اعتقادان تمام شود . ولي سرانجام ، حكومت مطلق جهان به دست صالحان چق پرستان خواهد افتاد دو ستمكاران و طاغوتيان و زور مداران نابود خواهند شد و بالاخره عدالت و امنيت واقعي بر اساس قانون خدا در سرتاسر جهان بر قرار خواهيد گرديد . مسلمانان و تمام شيعيان بر اساس اين عقيده سازنده را ايمان راسخ دارند كه «حق ظ اجراي اصيل و باطل امري عارضي است . و هر عارضه اي دير يا زود سهل يا دشوار از بين مي رود و خواه نا خواه در آينده اي دور يا نزديك حق در همه جا حاكم و پيروز مي شود . و باطل و باطل گرايان محو و نابود مي گردند ،زيرا تحقق حق و عدل سنت خدا و خواست خدا وعده قطعي خداوند است و خداوند در وعده اي كه بندگان صالح خود داده است تخلف نخواهد نمود به هر حال از نظر اسلام ،قرآن و مسلمانان ،مساله «انتظار » و اميد به آينده و حاكميت مطلق حق در تمام جهان در آخر زمان كمي از مسائل حياتي اسلام است و مسلمانان نويد داده ،و جاي هيچ گونه شك و ترديد و ابهام براي احدي باقي نگذارده است . در اين زمينه ،آيات بسياري در قرآن كريم وارد شده كه براي نمونه برخي از آنها را در اينجا مي اوريم .
1- خداوند در مورد جهاني شدن آيين اسلام و غلبه اين دين مبين بر همه اديان جهان مي فرمايد : و موالذي ارسل رسوله ،بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله ولوكره المشركون او اسي است كه پيامبر خود را براي هدايت مردم فرستاد با ديني درست و بر حق تا او كه برهمه دينها پيروز گرداند ،هر چند مشركان را خوش بنايد .
2- در مورد وعده خداوند به صالحان و شايستگان و مواد مورد وعده چنين آمده است : وعد الله الذين آمنو امنكم و عملو الصالحات ليسخلفهم في الارض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكئن لهم دينهم الذي ارتضي و ليبدلنهم من بعد خوفهم امنا يعبدونني لا يشركون بي شيئاً و من كفر بعد ذالك فا ولئك هم الفسقون 2
و خداوند به كسانيكه ايمان آوردند و نيكوكار گردد وعده فرمود كه در زمين خلافت دهد . چنانكه امم صالح پيغمبران سلف جانشين پيشينيان خود شدند و علاوه بر خلافت اين پسنديده آنان را بر همه اديان تمكين و تسلط عطا كند و به همه مؤمنان پس از خوف و انديشه از دشمنان ايمني كامل دهد كه مرا به گناهي بي هيچ شايسته شرك و ريا پرستش كنند . و بعد از آن هر كه شهوت نفس به راه كفر مي روند .
3- در مورد آينده مستضعفان و حكومت آن بر سر تا سر كره خاكي ، چنين آورده است : و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في المارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الورثين ( و ما اراده كرديم بر آنها كه در روي زمين به ضعف كشيده شده اند . منت نهاده آنان را پيشوايان و وارثان زمين قرار دهيم از اين آيات به خوبي استفاده مي شود . كه جهان روزي را در پيش دارد . كه حكومت مطلق دنيا به دست پاكان و صالحان و افراد با ايمان خواهد افتاد و طبق روايات و نويدهاي تمام دنياي الهي ان عمر درخشان و روزگار طلايي كه مورد انتظار بشر و همه مسلمانان و شيعيان جهان است . همان روز قيام منجي عالم بشريت و دوران پر شكوه ظهور مبارك مهدي موعود (عليه اسلام ) خواهد بود دراين نويد ها جهان رو كن اساسي براي كارنامه قيام مصلح جهاني و مورد« قرآن كريم » بيان شده است .
1- حكومت واحد جهاني براساس توحيد و خدا پرستي به رهبري موعود قرآن ،تشكيل خواهد شد . و اداره آن حكومت عارلانه به دست مردم صالح و با ايمان واگذار خواهد گرديد.
2- برنامه هاي عالي اسلامي و نظام كامل حكومت «الله » در سرتاسرجهان بدون كم وكاست اجرا و همه احكام الهي به خود جامه عمل خواهد پوشيد .
3- بيم و هراس توده مردم از بين خواهد رفت و آرامش و امنيت كامل در سراسر گيتي برقرار خواهد گرديد
4- همگان ،خداي يكتا را پرستش خواهند نمود ، و هر گونه استعباد و بندگي و بت پرستي ربيشه كن خواهد شد . 1
انتظار فرج براي خود امام زمان (عج )
ظاهر بعضي از روايات آن است ،كه برخورد حضرت مهدي (عليه السلام ) نيز هنگام ظهور مخفي است از پيغمبر خدا صل الله عليه وآله روايت است ، كه موقع ظهور امام زمان دو علامت براي خودش است .
1- شمشير از غلاف خارج مي شود . و به نطق در مي آيد و مي گويد مهي خروج كن و به وسيله من زمين را پر از عدل و رادكن 2- بيرقي است كه با آقاست و آنهم به نطق در مي ايد شايد رازش هم اين باشد . كه خود امام زمان (عج) هم در انتظار فرج باشد . كه افضل عبادت است .
1- قصص 4
2- ظهور حضرت مهدي از ديدگاه جامعه اسلامي 3،2
انتظار در نگاه مذهب ) از نظر مذهب و انتظار » حالتي است كه از تركيب ايمان به خدا و اقتصاد كامل و راسخ به مباني دين و اشتياق و علاقه به ظهور رهبري الهي و آسماني – كه بتواند با مدد خداوند ، مردمام جهان را تحت فرمان يك آيين در آرود و ستمگران را سر جاي خود بنشاند و آيين توحيد و يكتا پرستي را رواج دهد و حكومت قسط و عدل را در تمام زمين برقرار نمايد .
انتظار از نظر دين و مذهب به معناي اميدو آرزو است . اميد به آينده اي نويد بخش و سعادت آفرين ،اميد به آينده اي كه در آن جهانيان از مفاسد و بدين تيارهايي يافته ،و بشر راه خير و صلاح را در پيش مي گيرد . و دنيا در پرتو تحقق عدل الهي ،مدينه فاضله اي مي گردد.
تاریخ ارسال پست: دو شنبه 3 بهمن 1390 ساعت: 14:59